Що таке бекенд  і навіщо його розуміння бізнесу? - Зображення №1
01

Що таке бекенд і навіщо його розуміння бізнесу?

Зміст:
Як вам стаття?
Дякуємо за відгук!
5.0
Переглядів: 2411

Бездоганно розроблений бекенд, який ідеально втілює бізнес-логіку і достатньо гнучкий до масштабування та оновлень — це стратегічний актив сучасних компаній.


Сьогодні цифровізація бізнеса відбуваються так стрімко, як ніколи. Бренди підхоплюють тренди й наперебій пропонують яскраві зручні вебдодатки з товарами та послугами, лідери ринку дивують креативними інноваціями, щоб підвищити залученість до бренду, а в ІТ-майстернях невпинно шукають, як зробити роботу вебресурсів ще швидше та цікавіше.


В процесі створення вебпродуктів значною мірою саме бекенд визначає, наскільки база клієнтів та їх дані будуть безпечно зберігатися, чи ефективною буде робота сайту чи CRM та чи буде можливим з часом “дописати” функції для нових запитів ринку. Backend — основа успіху цифрових продуктів, і розуміння його роботи важливе для ефективної співпраці з програмістами та для усвідомлення можливостей власного вебпродукту.


Розгляньмо докладніше на простих прикладах, у чому різниця між frontend і backend і як саме від них залежить успіх бізнесу в онлайн.


Екосистема веброзробки: що таке бекенд?

Ще 10-20 років тому лише сама присутність бізнеса в інтернеті була конкурентною перевагою. Перші комерційні сайти були простими: текст, фото товарів, контактна інформація. Сьогодні вони набагато складніші, адже тепер це — перша точка контакту з клієнтами.


Світ сучасних людей зосереджений в їх розумних гаджетах. Запрошення на зустріч чи покупка нової техніки стало справою 2-х кліків чи голосової команди, і чи не щороку користувачі вже випробовують нові, більш зручні інструменти для перегляду вебсторінок. Завдяки прагненню бізнесу надати найкращий користувацький досвід і водночас перенести всі операційні процеси в одну єдину систему, постійно вдосконалюються також підходи до бекенд-розробки.


То що таке бекенд простими словами і які принципи його роботи? Це частина архітектури вебресурса, яку можна порівняти з технічною частиною круїзного лайнера. Користувачі, тобто пасажири, захоплюються інтер’єром затишних номерів, новим джакузі, комфортним мікрокліматом у каютах в будь-яку погоду й навіть швидкісним Wi-Fi посеред океану. Але весь цей безпечний приємний досвід забезпечує та частина корабля, що за лаштунками, а, точніше, нижче лінії води.


В технічній зоні знаходяться складні системи, які відповідають за всю функціональність лайнера. Окрім головного двигуна, який рухає судно, і пропелерів, завдяки яким він маневрує, значення також мають інші технології та комунікації. Це система стабілізації, завдяки якій навіть чутливі до коливань пасажири відчувають себе комфортно, станції для очищення води, електропостачання та інше. І на те, щоб все працювало як годинник, потрібно не менше таланту та експертизи, ніж на проєктування нової зони відпочинку на палубі.


backend і frontend: що це

Схожа логіка процесів і в програмуванні. Як до back-зони лайнера немає доступу у пасажирів, так і backend сайту прихований від очей звичайних відвідувачів:


Що таке фронтенд?

Отже, що таке бекенд і фронтенд? Фронтендом називають візуальну частину вебресурсу, через яку користувачі взаємодіють з його бізнес-логікою і до якої мають доступ. Це інтерфейс, в якому представлені всі необхідні функції, навігація та пошук, а його UI/UX дизайн визначає, наскільки стильно цей інтерфейс виглядає (UI) і наскільки приємно ним користуватися (UX). За фасадом, поза доступом користувачів, знаходиться бекенд, який забезпечує безперебійну роботу всіх внутрішніх систем і взаємозв'язків.


Лише технічних скілів і математичного складу розуму розробникам недостатньо, як багато хто вважає. Щоб вебресурс був унікальним, функціональним і привабливим для клієнтів, необхідне неабияке творче мислення і майстерність. Це настільки непросто, що в програмуванні зазвичай розділені компетенції: фронтенд-розробники втілюють ідеї дизайнерів у життя, а бекенд-розробники забезпечують логіку їх роботи та взаємодію з базою даних. Рідше, на невеликих проєктах, за все відповідають універсальні фулстек-спеціалісти.


Тоді у чому різниця між frontend і backend і як відбувається їх взаємодія?

  1. Фронтенд надсилає запити на бекенд, коли користувач виконує якісь дії на сайті (наприклад, натискає кнопку або вводить текст).

  2. Бекенд обробляє ці запити, виконуючи необхідну роботу з даними (наприклад, доповнює базу або надсилає електронний лист).

  3. Бекенд надсилає відповіді фронтенду, який оновлює те, що бачить користувач на екрані.

Ось два приклади, як така взаємодія може відбуватися в реальних умовах:

  1. Користувач відкриває сайт сервісного центру, щоб зробити запит на ремонт і натискає кнопку “Створити заявку”. При наведенні й натисканні кнопка матиме анімацію, що вказує на обробку запиту, і це дія фронтенда. В результаті натискання з’явиться pop-up повідомлення з формою, яку потрібно буде заповнити — і це ще фронтенд. Але після натискання кнопки “Відправити” вся введена інформація буде відправлена, збережена та оброблена за допомогою бекенду.

  2. Користувач відвідує сайт фототехніки й бачить на головній сторінці каталог та поле над ним для пошуку потрібної моделі за різними параметрами: ціна, марка, країна виробництва і т.п. Майбутній покупець вводить в поле пошуку потрібні ключові слова та натискає кнопку “Пошук”. Весь цей зручний інтерфейс реалізований на фронтенді, але після активації кнопки той робить запит на бекенд. Бекенд звертається до бази даних, отримує потрібну інформацію та повертає її фронтенду. Фронтенд “гарно” відображає результати роботи бекенду у вигляді структурованого списку знайдених товарів, зі зручно розміщеними фотографіями та описом. 

Взаємодія бекенду та фронтенду в веброзробці


Це досить прості приклади взаємодії компонентів сайту між собою, які дозволяють зрозуміти логіку їх роботи. Звичайно, і зовнішній вигляд, і зручність користування вебресурсом напряму впливають на успіх роботи бізнесу в онлайні. Але якраз за лаштунками й відбуваються всі технічні дива: управління базами даних, зберігання інформації, функції автентифікації/авторизації, API-взаємодії з іншими ресурсами та різних компонентів між собою. 


Для оптимізації простору та швидкості доступу, застосовуються різні стратегії зберігання та кешування даних, методи рендерингу сторінок у браузерах, а також складні алгоритми та програмні логічні ланцюжки. Усе це робить роботу вебдодатку або сайту швидкою та динамічною. Додатково через бекенд-інструменти відстежуються продуктивність сайту та поведінка користувачів, виявляються потенційні проблеми та оптимізуються ресурси.


Бізнес-логіка в цифровому світі

Також, що таке бекенд і фронтенд, можна глибше зрозуміти зі сторони бізнесу. Саме бекенд реалізує його логіку, у вигляді сукупності правил, алгоритмів та процесів, які керують функціонуванням вебзастосунка. Вони визначають шляхи взаємодії з користувачами, обробку даних та їх зберігання в базі, а також взаємодію з іншими системами та сервісами.


Бізнес-логіка програми чи вебдодатка — це та частина кода, яка обробляє вхідні дані від користувачів або інших систем, а бізнес-правила визначають порядок і параметри такої обробки. Повертаючись до нашого прикладу, у технічній секції лайнера виготовляють ті страви, які найбільше подобалися пасажирам, але є певні правила щодо роботи кухні, як і графік приймання їжі (сніданок, обід, вечеря). Тобто весь процес запитів на їжу, її приготування та доставляння у фронт-зону має свій визначений та вивірений часом регламент.


Так і в розробці компанії зазвичай залучають вже перевірену бізнес-модель взаємодії з користувачами, яка заснована на базі маркетингових досліджень. Що саме подобається цільовій аудиторії, в який час доби вона найбільш активна, як розподілити навантаження і які функції будуть найімовірніше використовуватися? Якщо це інтернет-магазин, він, скоріш за все, буде мати привабливий яскравий дизайн, великий каталог товарів, зручний “Кошик” та онлайн-підтримку. ІТ-команда вбудує в нього API платіжних систем, і конвертація відвідувачів у реальних покупців буде проходити майже миттєво. Завдяки роботі спеціальних інструментів аналітики на бекенді власник зможе аналізувати бізнес-процеси, створювати теплові карти, відстежувати трафік і приймати зважені рішення на основі отриманих даних.


Але нові потоки доходу і прорив на ІТ-ринку досягаються завдяки новим, унікальним бізнес-моделям. Це інновації, які змінюють цифровий ландшафт і, по суті, рухають вебтехнології вперед. “Хитрі” прогресивні вебдодатки, які видають себе за нативні, односторінкові сайти “все в одному”, доповнена VR/AR реальність товарів з’являються не тільки через тренди. Нові технології дозволяють компаніям удосконалювати бізнес-модель, збільшуючи об’єм наданої цінності для клієнтів, скорочуючи зайві витрати й оптимізуючи всі процеси. Влучним прикладом є такі рітейлери-гіганти, як Amazon, eBay та Alibaba, які залучили на бекенді штучний інтелект для аналітики, щоб надавати клієнтам максимально персоналізовані рекомендації, “розумне” ціноутворення та інтелектуальну логістику.


Всі бренди сьогодні прагнуть замість складних операцій чи прорахунків звести все для своїх клієнтів до “одного кліка”, і за цим кліком — всесвіт бекенд-розробки.


Від концепції до запуску

Зазирнімо за лаштунки на процес роботи над бекендом сучасного вебдодатку та дізнаємось, чому вдалий вибір команди розробки та мов програмування мають таке значення.


Значення команди розробки

Над створенням вебпроєкту зазвичай працює ціла команда: розробники, дизайнери, тестувальники, менеджери та інші вузькі спеціалісти. Backend розробники зосереджуються на забезпеченні безперебійної роботи вебдодатка. Це охоплює:

  • написання чистого коду, що легко підтримується (за що особливо цінують фреймворк Laravel);

  • проєктування баз даних і управління ними;

  • впровадження API-інтеграцій;

  • усунення проблемних місць завдяки unit тестуванню;

  • налагодження застосунків і розширень;

  • тісну співпрацю з розробниками інтерфейсу. 

Бекенд-розробка охоплює все: від e-mail розсилки до управління базами даних. І недарма існує поняття “хорошого” чи “поганого” програмування. Причому наслідки “поганого” бекенду значно катастрофічніші, ніж “поганого” фронтенду. Уявіть собі, що ви вирішили купити лайнер. В першому випадку він потертого вигляду, але має надійну, “вічну” механіку та доладну технічну базу. В другому — щойно пофарбований, з гарним декором, але є суттєві несправності в механіці. Найняті спеціалісти виявляють, що деталі судна — різної збірки та якості, ще й не достатньо сумісні між собою, система навігації не працює, комунікації проведені невірно заради додаткового басейну на палубі та, до всього, відсутня технічна документація.


Тепер ви розумієте, чому іноді компанії, що надають вебпослуги, відмовляються від сторонніх проєктів. До них звертаються клієнти, яким розробили вебпроєкт з “WOW-дизайном”, що постійно вилітає при навантаженні, дані в базі зберігаються некоректно, а користувачі швидко розчаровуються. На практиці виходить, що розбиратися в чужому поганому коді без супровідної документації надто складно, тому з таким проєктом є ризик ще й лишитися сам на сам. Ось чому вибір команди розробки від початку завжди мав вирішальне значення для бізнесу.


Серверні мови програмування

Реалізація бізнес-логіки в бекенді — це непростий процес, який вимагає знання складних мов програмування, таких як PHP, Python, Ruby, Java, Perl, JavaScript, а також баз даних Mongo DB, PostgreSQL, MySQL, SQLite, Oracle та Microsoft SQL Server. Ефективна архітектура та правильно підібрані інструменти розробки забезпечують стабільність вебдодатка та зменшують імовірність помилок.


Сучасні API-інтеграції з вдало підібраною мовою програмування здатні посилити проєкт без додаткового кодування. Можна під'єднати моніторинг трафіку, додати можливості роботи з соціальними мережами прямо зі сторінки онлайн-магазину (авторизацію або шерінг), налаштувати миттєвий персональний маркетинг і навіть під'єднати інтелектуальні чат-боти, так схожі на живих співробітників підтримки.


Масштабування: з поглядом у майбутнє

Ще одна з важливих конкурентних переваг вебресурсу — це здатність швидко адаптуватися до мінливого ІТ-ринку й розширювати свою функціональність у відповідь на потреби користувачів і нові маркетингові дослідження. Вебдодатки, що здатні швидко реагувати на зміни та пропонувати інновації, мають значно більше шансів триматися в лідерах ринку.


Правильне масштабування також допомагає уникнути багатьох технічних проблем з сайтом. З часом бекенд вже більш навантаженого сайту може бути розділений на кілька серверів, щоб розподілити навантаження та покращити продуктивність. Наприклад, мікросервісна архітектура включає розбиття бекенда на частини — мікросервіси, кожен з яких відповідає за конкретну функціональність. Це робить код більш модульним, гнучким та легким для масштабування. Але який би шлях не було обрано, надійна серверна архітектура та ефективне керування базами даних забезпечує якісне впровадження та злагоджену роботу нових функцій.


Підбиваючи підсумки

Професійні ІТ-команди завжди натхненно слідкують за всім новими тенденціями в веброзробці та цікавими кейсами. Сьогодні інформаційні технології розвиваються ще швидше, адже боротьба за клієнтів вже перейшла в цифровий ландшафт і власні вебпроєкти стали головними інструментами продажів і маркетингу. І єдиний шлях повноцінно задовольняти потреби користувачів і бути готовим до ринкових змін — це надійний бекенд.

Наступна стаття Як використовувати GPT для онлайн-бізнесу?
Попередня стаття Що таке Single Page Application?
Давайте обговоримо ваш проєкт
Натискаючи кнопку "Відправити", ви погоджуєтеся з обробкою персональних даних. Детальніше
Блог
#0000

Читайте також інші статті в нашому блозі

Yii або Laravel: що краще для вашого проєкту?
02 Січ, 2024
Завдяки технологічному розвитку, писати на PHP код з нуля тепер не обов'язково: існує безліч фреймворків — готових моделей, «шаблонів» для програмних платформ, серед яких найпопулярнішими стали Yii2 і Laravel. У чому їхня відмінність і який із фреймворків для створення продукту обрати? Розповідаємо та порівнюємо структури в цьому матеріалі.
ПЕРЕГЛЯНУТИ СТАТТЮ
Що таке бекенд  і навіщо його розуміння бізнесу? - Зображення №5
Навіщо потрібна CRM-система: поняття, переваги, різновиди
22 Лют, 2024
CRM — це програмне забезпечення для автоматизації та керування взаємодією з клієнтами. Тут в електронному вигляді зберігаються всі дані про історію замовлень та продажів, про кожного клієнта та його уподобання, а також про попередні взаємодії бренду зі споживачем.
ПЕРЕГЛЯНУТИ СТАТТЮ
Що таке бекенд  і навіщо його розуміння бізнесу? - Зображення №6
Що таке PWA: детальна інструкція зі зразками коду
26 Лют, 2024
PWA, або Progressive Web Apps, — це вебдодатки, які поєднали в собі все найкраще з вебсайтів і мобільних додатків. Схожі на нативні за своїм функціоналом, вони працюють на будь-якому пристрої, де є веббраузери.
ПЕРЕГЛЯНУТИ СТАТТЮ
Що таке Single Page Application?
06 Бер, 2024
Останнім десятиліттям з'явилася величезна кількість вебдодатків на будь-який смак. Всі вони об'єднані фокусом на легкій, навіть витонченій взаємодії з користувачем: швидке завантаження, максимально інтуїтивний інтерфейс і безшовна взаємодія.
ПЕРЕГЛЯНУТИ СТАТТЮ
 
Контакти
#0000

Готові розпочати? Зв'яжіться з нами!

Телефон:
+38 (096) 880 99 00
Адреса:

Україна, Житомир
вул. Вітрука 9в

Графік:

Пн – Пт 9.00 – 19.00

Телефон:
+48 570 337 815
Адреса:

Poland, Warsaw, 00-842
Łucka street 15/204

Графік:

Пн – Пт 9.00 – 19.00

 
 
Зв'яжіться з нами
#0000

Залишилися запитання?

Будь ласка, заповніть форму нижче і наші спеціалісти зв'яжуться з вами якнайшвидше!
Натискаючи кнопку "Відправити", ви погоджуєтеся з обробкою персональних даних. Детальніше.